Usein kysytyt kysymykset

Tältä sivulta löydät vastaukset TiliJaskasta useimmin kysyttyihin kysymyksiin, tietoa palvelusta ja ohjeita käyttäjille.

Yleiset

TiliJaska on Talenomin kirjanpitopalvelu, joka on suunnattu mikro- ja pienyrityksille sekä keskisuurille yrityksille. Palvelu sopii myös uusien yrityksien kirjanpidon aloittamiseen sekä jokapäiväiseen taloushallintoon. Tilijaska tarjoaa kaikki kirjanpidon palvelut yksinkertaisessa ja huolettomassa paketissa. Halvimmillaan palvelu on täysin ilmainen!

TiliJaska on suunnattu ensisijaisesti pienille ja keskisuurille yrittäjille. Varsinkin aloittelevalla yrittäjällä voi olla jatkuvasti kasvavien kulujen kanssa ongelmia, joten Tilijaska tarjoaa tähän helpotusta mm. Ilmaisen kirjanpidon muodossa. TiliJaska sopii myös kokeneille kirjanpitäjlle selä taloushalinnon taitajille. Jos sinulla vuotuinen liikevaihto on yli 500 000 €, suosittelemme ottamaan yhteyttä Talenomin kirjanpitopalveluiden myyntiin.

TiliJaska toimii alustasta riippumatta aina verkkoselaimella. TiliJaska toimii luotettavasti Chrome ja Firefox selaimilla. Tarjoamme myös käyttöösi ilmaisen sovelluksen iOS, iPadOS ja Android laitteille.

TiliJaska on suunniteltu siten, että ohjelmisto opastaa sinua oikeaan suuntaan. Esim. kulujen kirjaamisesta saat jatkuvasti neuvoa, mihin kyseinen kulu tulee kirjata. Jos kuitenkin epäilet omia kykyjäsi tai haluat ottaa rennosti, voit aina ulkoistaa kaiken TiliJaskalle ottamalla käyttöön TiliJaska Palvelun. Silloin sinun ei tarvitse kuin toimittaa tarvittavat tositteet ja TiliJaska hoitaa loput.

TiliJaska-palvelu vaatii Y-tunnuksen. Talenom tarjoaa myös palvelun missä ei Y-tunnusta tarvita: Kevytyrittäjä. Kevytyrittäjyydestä löydät lisää tietoa täältä: kevytyrittaja.talenom.fi

Suosituimmat yhtiömuodot ovat Yksityinen elinkeinonharjoittaja (Tmi) ja Osakeyhtiö (Oy). Näiden kahden lisäksi TiliJaskasta löytyy valmius Avoimelle Yhtiölle (Ay) ja Kommandiittiyhtiölle (Ky).

TiliJaska käyttää täysin omaa yksinkertaistettua liikekirjanpidon tilikarttaa.

Voit rekisteröidä TiliJaskaan niin monta yritystä kuin itse haluat! Kirjautuminen tapahtuu useampaan yritykseen kuitenkin yksillä tunnuksilla. Jokaista yritystä käsitellään yksittäisenä kokonaisuutena ja mahdollinen laskutus kohdistuu aina yksittäistä Y-tunnusta kohden.

TiliJaska huolehti kirjausten ohessa ALV-laskelman luomisen. Riippumatta siitä, oletko vuosi-, neljännesvuosi- tai vaikkapa kuukausi-ilmoittaja, Tilijaska luo sinulle automaattisesti ALV-ilmoituksen. Kun suljet ALV-kauden, Tilijaska lähettää verottajalle virallisen ALV-ilmoituksen sekä koostaa selkeästi luettavissa olevan kokonaisuuden, mistä maksettava / saatava ALV muodostuu.

Palkanlaskentaan TiliJaska käyttää palkkaus.fi:n järjestelmää. Ennen palkanmaksua sinun on luotava sähköinen sopimus Suomen Palkanlaskenta Oy:n kanssa. Sopimuksen voit tehdä suoraan Tilijaska-palvelussa. Kun palkkalaskelma on valmis ja hyväksytty, kirjautuu se kirjanpitoon automaattisesti. Jos sinulla on käytössä jo Palkkaus.fi, huolehdithan palvelun muutoksesta heidän asiakaspalvelun kautta, jotta tiedot siirtyvät myös TiliJaskaan.

TiliJaskalla voit luoda myyntilaskut omilla tiedoilla sekä logoilla. Laskun voi ladata PDF-muodossa ja lähettää sen vaikkapa sähköpostilla. Vaihtoehtoisesti siitä tehdä verkkolaskun tai käyttää laskutuspalveluamme. Kummassakin tapauksessa myyntitapahtuma kirjautuu automaattisesti kirjanpitoon kun lasku on maksettu tai merkattu maksetuksi. Tilijaskassa on siis myös mahdollisuus myyntireskontraan.

Jos sinulla on täysin uusi yritys ja sinulta löytyy jo Y-tunnus, sinun ei tarvitse kuin rekisteröityä meidän palveluumme. Rekisteröinnin aikana sinulta kysytään tarvittavia lisäkysymyksiä, sillä osan tiedoista saamme sinun suorittaessa vahvan tunnistautumisen palvelun rekisteröinnin alkuvaiheessa. Jos puolestaan sinulla on tilikausi kesken, tarvitset kuluvan tilikauden tuloslaskelman ja taseen sekä edellisen tilikauden lopullisen tuloslaskelman sekä taseen.

Asiakaspalvelumme palvelee puhelimitse ja chatissa arkisin klo 7:00 -21:00. Muina aikoina kysymykset voi jättää chatin lomakkeen kautta tai suoraan sähköpostilla info@tilijaska.fi. Asiakaspalvelun numero on 0207 52 4000.

TiliJaskan laskutukseen liittyvissä asioissa voit olla yhteydessä osoitteeseen laskutus@tilijaska.fi.

Lankapuhelimesta soitettuna aloitus 0,0835 € + 0,0655 € / min. Matkapuhelimesta soitettuna aloitus 0,0835 € + 0,1805 € / min.

Kirjanpito

TiliJaskassa tehdään maksuperusteista kirjanpitoa.

TiliJaska pyrkii opastamaan ja ohjaamaan oikeaoppiseen kirjanpitoon. Jos olet epävarma tai et halua täysin yksin tehdä kirjanpitoa, voit aina ulkoistaa kirjanpitosi Tilijaskan kirjanpitäjälle (Tilijaska Palvelu). Asiakaspalvelumme auttaa aina arkisin kello 7:00 – 21:00.

TiliJaska hakee tiliotteet verkkopankistasi ilmaiseksi käyttäen hyödyksi PSD2-direktiivin tuomia etuja. Tämä tapahtuu avaamalla pankkirajapinta TiliJaskan sekä pankkisi välille ”Avaa Rajapinta”-linkin takaa. Rajapinta on ilmainen. Tietoturvan vuoksi, rajapinta on kuitenkin uudistettava 90 vuorokauden välein suorittamalla vahva tunnistautuminen TiliJaskan kautta. Tiliotteen voi myös ladata esim. PDF-muodossa manuaalisen kirjanpidon kautta.

Payment Services Directive, eli PSD2 tuttavallisemmin, on Euroopan union alueella toimivien pankkien toiminnan sääntelyä yhdistävä direktiivi. Lisäksi PSD2 tuo turvaa ja kuluttajansuojaa maksutapahtumissa. Miten tämä sitten näkyy Tilijaskassa? PSD2-direktiivi velvoittaa pankit avaamaan tili- ja maksutoimirajapinnat kolmannelle osapuolelle, ilmaiseksi! Tällä hetkellä PSD2-rajapinta toimii useimpien pankkien kanssa. Pankkien yhteensopivuudesta saat lisätietoa meidän asiakaspalvelustamme.

Tilitapahtumien puuttuminen viittaa usein mahdolliseen ongelmaan PSD2-yhteyden kanssa. Jos sinulla on uusi yritys tai olet uusi Tilijaskan käyttäjä, varmistathan PSD2 yhteensopivuuden pankkisi kanssa asiakaspalvelustamme. Jos kuitenkin tilitapahtumat ovat aikaisemmin näkyneet, saatat joutua avaamaan PSD2-yhteyden uudestaan pankkisi kanssa. Nykyisellään PSD2 vaatii asiakasta tunnistautumaan aina 90 päivän välein direktiivin mukaisen turvallisuuden ylläpidon vuoksi. Kun PSD2-yhteys on auki, tilitapahtumat päivittyvät useita kertoja vuorokauden aikana.

Suosituimmat yhtiömuodot ovat Yksityinen elinkeinonharjoittaja (Tmi) ja Osakeyhtiö (Oy). Näiden kahden lisäksi TiliJaskasta löytyy valmius Avoimelle Yhtiölle (Ay) ja Kommandiittiyhtiölle (Ky).

Tositteen tarkoitus on todistaa liiketapahtuma. Yksinkertaisimmillaan tämä on esimerkiksi kuitti ostoista. Tositteesta tulisi löytyä vähintään seuraavat asiat: liiketoiminnan harjoittajan nimi, yhteystiedot sekä y-tunnus, päivämäärä ja tunniste kuitille, myydyt palvelut/tavarat, myytyjen palveluiden/tavaroiden määrä ja laajuus sekä suoritetun maksun summa arvonlisäveroineen ja mihin alv-kantaan hinta perustuu.

HUOM! Usein kortilla maksettaessa korttimaksupäätteen oma kuitti ei sisällä läheskään kaikkia edellä mainittuja tietoja.

Tositteita voit toimittaa joko suoraan tietokoneeltasi lataamalla tai vaihtoehtoisesti TiliJaska-aplikaation avulla. Molemmissa tapauksissa tositteet ovat tallessa ja valmiina tiliöintejä varten kun kirjaudut Tilijaskaan sisälle. Kadonneet tositteet voi myös toimittaa aineisto@tilijaska.fi .

Jos sinulla on PSD2rajapinta-yhteys pankkiisi muodostettu ja tilitapahtumat latautuvat TiliJaskaan, voit alkaa tiliöimään:

  1. Valitse haluamasi tilitapahtuma aktiiviseksi, mikä on yleisesti viimeisin tiliöimätön tapahtuma tiliotteella.
  2. Etsi tilitapahtumaa vastaava tosite joko tosite-arkistosta tai lataa se koneeltasi. Jos tapahtuma ei vaadi tositetta, ruksita kohta ”Tiliöi ilman tositetta”.
  3. Käytä tili-valitsinta löytääksesi sopiva kirjanpitotili, mihin tapahtuma liittyy ja täten myös kirjataan. Tilejä voi olla useampiakin esimerkiksi eri ALV-kannoille.
  4. Syötä tileille oikeat summat. Jos kirjaus tapahtuu vain yhdelle kirjanpitotilille, summa muodostuu automaattisesti.
  5. Kun summat, tilit sekä tosite ovat paikoillaan, Paina ”Hyväksy tiliöinti”- näppäintä. Tämän jälkeen tiliöinti hyväksytään sekä siirtyy kirjanpitoon. Nyt voit tiliöidä seuraavan tapahtuman.

Helppoa eikö vain?

Lähtökohtaisesti jokaiseen tapahtumaan vaaditaan kirjanpitolain mukaisesti tosite, millä tapahtuma varmennetaan. On kuitenkin tapahtumia, esimerkiksi pankin palvelumaksut, joihin tositetta ei tarvita. Jos tosite on hukkunut eikä kopiota ole mahdollista saada, voit luoda tositteen itse esimerkiksi kirjoittamalla sen käsin. Selvityksessä pitää löytyä tositteesta vaaditut asiat sekä selvitys on oltava allekirjoitettu. HUOM! Arvonlisäverovähennyksiä ei itse laadituista osto-selvityksistä saa vähentää.

TiliJaskan tilivalitsin tarjoaa opastusta ja ohjausta myös kirjanpitotilien osalta. Kirjanpitotilien selitteet on pyritty tekemään mahdollisimman yksinkertaisiksi, jotta käyttäjien ei tarvitse vaivata päätänsä ja voivat keskittyä yrityksensä toimintaan. Asiakaspalvelumme tarjoaa avustusta tähän Chat-palvelussamme, tai numerossa: 0207 52 4000. Kirjanpitoa koskevat kysymykset ovat maksullisen asiakaspalvelun piirissä. Premium-asiakkaille asiakaspalvelumme on ilmainen.

Tiliöintiä voi aina korjata, kunhan ALV-kausi on vielä auki. Voit halutessasi korjata tiliöintiä tai vaihtoehtoisesti poistaa koko kirjauksen ja tehdä kirjauksen uudestaan. Tämä tapahtuu kirjanpito-valikon takaa. Voit myös halutessasi pyytää asiakaspalvelumme korjaamaan kirjaukset.

Tässä on yleensä kyse siitä, että TiliJaska-palveluun on tehty päivitys, joka ei ole vielä latautunut kaikille käyttäjille. Usein selain ei välttämättä ymmärrä ladata uusinta versiota Tilijaskasta, jolloin on hyvä suorittaa manuaalinen lataus.

Yleensä pelkkä ”päivitä sivu”-komento (esim. F5 tai refresh) ei riitä vaan sivu täytyy pakottaa latautumaan (Force Refresh).

Tämä tapahtuu Windows-ympäristössä näppäin-yhdistelmällä Control + Shift + R.
Mac-puolella yhdistelmä on puolestaan Command + Shift + R.

Jos tämä ei korjaa ongelmaa, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme.